tisdag 10 september 2013

Jag, ett offer på en internatskola


En eventparasit drar ibland nytta av någons olycka, utan att själv komma i fokus, som just den som har kokat ihop soppan som andra fick diarré av. Nyttan kan ibland räknas i nöjet att få se någon råka illa ut eller plågas och samtidigt själv slippa undan. Detta, att själv kunnat slippa undan, kan ses som en stor bedrift - kan ge en känsla av överlägsenhet.

Något liknande hände även mig i en gång i en internatskola, som det hände här i
Sverige - internatskolan Lundbergs hetter den visst. Skolan som misstänktes även om att fostra framtida eventprasiter(?)... du vet.
Händelserna i denna skola påminde mig om vad jag har gått igenom på den internatskola i Gödöllô där jag bodde. Och jag vet hur det är att vara offer - som man försöker glömma bort - och att vara till allmän åtlöje.

Jag kom från ett mycket fattig familj och de stora pojkarna stal sprit från prästernas förråd - de fiskade upp spriten på något sätt. Jag var inte med, men invigdes i att fira bytet, dvs i att få dricka starksprit så mycket jag än ville. Det artade sig att bli mycket pinsamt för mig den dagen för jag har nog tagit för mycket av gratisspriten och somnade i skogen...de fick bära in mig... mådde mycket illa... blev sjuk i flera dagar... och jag fick inte tala om... osv.
Men det var inte roligt för kompisarna heller (jag gick i 8-an), de blev ju mycket rädda själva för jag blev mycket sjuk och det kunde inte döljas.

Stölden avslöjades emellertid aldrig. Vilket kanske var inte så konstigt, på den tiden eftersom prästerna betraktades som klassfiender m m. Och att bestjäla dom, just från deras låsta spritförråd var ju höjden av bedrift som lönades med allmän informell utmärkelse.
Det fanns alltså - jag antar det nu - en eventmakare i bakgrunden som eleverna d:o någon i lärarkåren, som resultatet skulle bli roligt att parasitera på. Prästerna förråd med sprit kunde bli brett samtalsämne och elevernas tilltag... m m som ett ideologisk seger över prästerskapet.

Att bli offer i en internatskola förblir ofta - tror jag - en väl bevarad hemlighet. Som dessutom ger dubbel utdelning åt eventparasiterna som ofta innehar en hög status (- det är nästan oundvikligt att en rektor inte skulle veta vad som pågår.)  De njuter i stället dubbelt av eventet, då de även lyckas bluffa sin omgivning, utan att riskera rättsliga påföljder.

http://www.dn.se/ledare/signerat/lundsberg-pennalism-pa-internat-skandal/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar