onsdag 11 september 2013

"Landa i fakta..."

Vad är det som pågår frågade rektorn på St Eskil en gång där jag var lärare... Han hade inte ord på det... och inte jag heller då jag blev utsatt för provokationer av eleverna. Pojkstreck kallades det. - Jag återkommer till denna händelse senare men händelsen satte också punkt för min lärarkarriär på skolan.

Jag hade inte ord på det då heller, som jag tänkte berätta om nu. Men begreppet "eventprasitism" som jag snappade upp blev mycket användbart. Det har fått mig att tänka tillbaka på händelser i mitt liv i ett nytt ljus, då just jag var offer i något som då  beskrevs som "vad är det som pågår fenomenet." - Ja, då jag själv hamnade i nätet för eventparasit/er.

Jag har tidigare varit inne på en av mina tidiga "äventyr" på en internat i min tidiga ungdom.

Nästa upplevelsen kommer från tiden då jag var omkr 20-år och framöver. Mitt första arbete i Sverige var på en allmänning i Alunda. Det var ganska jobbiga tider, eftersom det var på den tiden då jag avverkade skog - jag var ju skogsarbetare - med hjälp av en timmersvans och yxa, barkspade, och  krok, motorsågarna har då ännu inte blivit vanliga.Det var dessutom på vintern och jag bodde i en omodern  stuga med vedeldning. Och jag fick åka cykel till jobbet i skogen.

I varje fall hade jag en god relation till skogvaktaren och hans familj. Men så en dag fick dom samtal från Stockholm om något som gällde mig och misstänksamheten började kännas i luften. Det var lögner märkte jag snart - när jag ändå fick höra vad det var, då de frågade mig försiktigt om saken. Men eftersom jag hade en god relation till familjen så avslöjade de för mig de rykten de fick höra.
De trodde mig till slut men det blev bara början till en kampanj(?) mot mig som upprepades även på andra ställen jag har kommit till. Kampanjen(?) var effektiv på de ställen där jag inte fick veta vad saken gällde...
Men jag blev ganska snart medveten om bubblor som började uppstå, men att sticka hål på den var inte alltid möjligt. - Ett ryckte med bubbla är ett intressant fenomen. Därinne gömmes sig ryktet men som omges av bubblan dvs av ryktets innehavare, så att det blir osynlig för andra.

Eventparasiten befanns sig i detta fall förstås i Ungern... sedan ringde det från ambassaden i Stockholm... Meningen var ju att få flyktingarna tillbaka genom att göra livet surt för dem... . Det gällde alltså att sprida diverse rykten via telefonen med konsekvenser som jag inte förstod uppstod och som jag fick leva med. Men jag hade ju ingenting att skämmas för, så jag fick konstatera att det gick inte som jag hade velat och livet fick gå vidare.

Om man är utsatt för en eventparasit som håller sig hemligt borta och sprider rykten kan ställa till många svårigheter och många av flyktingarna har också vänt tillbaka till Ungern. Men det kan finnas förstås andra orsaker också.

Det är verkligen svårt att förklara sig när man inte ens vet vad saken gäller - den som får höra en hemlighet håller det hemligt för sig av någon anledning (en inbyggd reaktion). Ibland så fick jag ändå reda på vad ryktet gällde - men inte om källan - men så är människorna vanligen mest lojala mot ryktesspridarna. Och det är detta fenomen som eventparasiterna kan utnyttja för sina syften i olika sammanhang. De kan använda denna hemliga kunskap vidare, vilket i deras händer, till och med kan få trovärdig status vid deras manipulationer. Medan den som saken gäller får inte veta någonting.

Man - jag - vill förstås att ryktesspridaren skall avslöja sina källor men detta är omöjligt. Men om man har goda relationer med någon av de... så kan det ändå hända att man får veta någonting. Som också jag fick vetskap om i flera fall. Ryktesspridning är också en utav eventparasiternas effektivaste verktyg. Väldigt lätt att gömma sig - ryktet har de ju fått av andra  - och kan därför lugnt betrakta resultatet - medan offret vet ingenting och har inte heller minsta chans att kunna försvara sig.

Det gäller att skanna sin omgivning om det går fel och man vet inte varför. Rykten omges ofta av hemlighetskulturen och det kan bli mycket svårt att landa i fakta i sådana fall. Ett ryckte får just sin styrka genom att källan hålls hemlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar