lördag 21 september 2013

Sköna värld

Det var en härlig sommar och man är glad att man slipper krig här i närheten. Och jag är särskilt glad för att jag har minnen av det andra världskriget, kalla kriget, revolutionen, angivarsystemet etc. - Skönt att slippa sådant numera!
I stället för krig behöver man samarbeta mera och det skapas verktyg för det också. Förut var kunskap något man var rädd om att avslöja - hemligheter man kunde leva på och inte gärna förmedlat till andra. Numera är kunskapen mer och mer tillgänglig i en omfattning som jag inte ens kunnat drömma om - som har varit med om så mycket annat. -  Som min diabetes, det var jag som fick tala om för doktorn att jag hade den, tack vare...

Medan kunskapen - en sorts kunskap - bjuder rentav ut sig, men så finns det hemligheter som man vill och måste skydda. Det är en sorts krig som pågår - cyberkriget kallas det visst som genast förändrar bilden av vår sköna värld.

För hur kan världen kännas trygg om man kan bli rånad på sina små besparingar från månen, som exempel - och utan att anstränga sig särskilt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar